Monday, April 26, 2010

Dari Blog SanggulMelayu( Aku copy paste bulat2)


Yuhuu..Tengah Basuh Berak Tok Guru Ka?

Yuhuu..Tengah Basuh Berak Tok Guru Ka? Wah!!Lagi kita suruh BN agar tidak seronok sangat dan terus berusaha, mereka pula dengan megah berkata Zaid gagah walaupun kalah. Pirahhh!!! BN memang layak menang pun sebabnya BN bukannya sepalat yang dinista. Ada juga yang bodoh sombong kata BN labur berpuluh juta hanya untuk majoriti 1700 undi.


Bagi CCZ, nasib baiklah undi majoriti tu sebelahi BN tapi kalau sebelahi PKR, apa akan jadi pada Hulu Selangor? BN bukan juah tabur kemewahan berganda pada rakyat hanya kerana adanya pilihanraya tetapi lebih dari itu BN buat. Bukan hanya berjuta untuk 1700 tarik pengundi tetapi untuk seorang anak miskin atau kaya saja, BN belanjakan hampir RM7,000 seorang.


Tak percaya? Belia-belia muda yang terkandas di dalam pelajaran dan tidak menyambung pengajian akibat akademik dan duit tak cukup, Kerajaan BN sediakan pula sekolah-sekolah dan pusat-pusat latihan seperti Giat Mara, IKBN, Akademi Bina Malaysia, Pusat Latihan KEDA dan sebagainya. Untuk apa? Untuk bagi pendidikan kemahiran. Gilap bakat dan kemahiran anak-anak belia. Siapa yang dok hantar anak-anak ini ke pusat ini kalau bukan orang Melayu?


Setiap penggal, Kerajaan biayai RM7,000 sekepala untuk 6 bulan . Percuama. Bawa badan dan akal saja. Kerajaan sedia bagi makan minum. Belia yang belajar dapat elaun, dapat makan dan banyak lagi. Bila keluar, Kerajaan bagi bantuan lagi. Dapat kerja. Tampung keluarga. Habis kenapa tak ungkit wahai badigol-badigol haprak dalam PR?


Kerajaan BN tak ungkit langsung. Yang dok ungkit, kami-kami ni yang sedar bahawa tak ada Kerajaan BN hari ini jangan sembang puak hampa boleh bawa kereta nasional ke sana ke sini. Kerajaan BN tak bising walaupun kakitangan Kerajaan tak sokong kerajaan tapi kami ni yang bising sebabnya dalam kerajaan ada penyangak besar yang dok pelingkup negara. Siapa lagi kalau bukan pembangkang yang perasan depa boleh memerintah.


Nah!! Sekarang Kedah bawah PAS Awat tak perintah lagu mana hampa dok bengkiang selama BN perintah!!Perintahlah!! Kalau gebang kat kedai kopi, ayaq kopi satu tong minyak pun tak cukup untuk satu mulut cakap Kerajaan BN itu ini tapi bila Azizan and the gang tadbir Kedah sampai dah nak rebah, haram hampa sembunyi muka bila berjumpa dengan puak UMNO!!


Yang puak UMNO pula masih dok cara lama gak. Semua tumpang tui Najib saja. Harap sendiri punya usaha. Mampus!! Ada juga yang sebenarnya sekapal dengan PAS..Bukan apa! Takut rahsia bocor ke SPRM. Lagu ni masih dok nak nyanyi BN Menang Kedah Senang!!!


Memang tepat kata-kata Tun Mahathir (jika benar). Kalau Azizan bubar DUN sekalipun, UMNO/BN akan tetap kalah di Kedah. Sekarang kita tengok lagi kesan duit dalam pemilihan UMNO selepas PRU12 yang lepas. Yang lain jangan buat kerja. Kita suruh yang menang buat kerja. Ok?

3 comments:

ISAC said...

Mereka akan kata, itu tugas Kerajaan, bawa pembangunan dan tolong rakyaat.

Kerajaan yang X tolong rakyaat adalah kerajaan TG. di Kelantan.

Melayu Jeti said...

Seorang penulis yg membuat komen semasa kepada perkara2 fakta seharus nya membuat komentar tersebut berasaska fakta, statistik n perbandingan yg sekasta. Penulisan harus berpangsikan IQ dan tidak EQ. Buat lah kerja rumah yg kemas utk memahami struktur alur pentadbiran negara dan anda akan benar2 nampak d manakah pincangnya (Jika KedaH lah yg menjadi garis ukur saudari penulis yg bijaksana.)
Ingat saudari mungkin bijaksana tapi d komentar ini saudari tidak menampakkan bijaksini.
Keratan sepoton ayat "Di dalam setiap manusia terdapat seketul darah (iaitu hati), jika buruk darah itu maka buruk lah manusia itu dan jika baik darah itu maka baik lah manusia itu"

ibnusaman aljalawi - pemikiran seorang jelata said...

politik malaysia kurang matang. tidak gentlmen. pengundi pulak masih ramai belum terbuka minda dalam kontek kepentingan masa depan bangsa dan negara. Dalilnya.. tengok saja dalam kempen pilihanraya.pemerintah mengawal semua sumber media untuk membelasah pembangkang sedang media sepatutnya bersifat neutral seperti di negara lain. Iitu jantanman namanya. Ini ikat kaki tangan , kemudian belasah..naya la kawan..
2. isu kempen berbentuk umpan. Umpan feberet ialah jalan, api , ayag dan sekolah dan jamuan makan - seolah olah itulah kemajuan. ini membuktikan minda sebahagian besar rakyat Malaysia masih belum terbuka. yang depa nampak kemajuan hanya lah jalan tar, pili ayag dan bangunan sekolah atau masjid.