Tuesday, January 12, 2010

Kalimah Allah : Tindakan kerajaan Malaysia tepat- Syeikul Al Azhar

Berikut adalah petikan laporan dari anwaraidc.com, Kalau rajin, baca lah.

Oleh Tomyampoktek, AIDCclub


Isu Kalimah Allah seakan sudah terseret kepada pelbagai pihak, dari kelompok gereja di Indonesia hinggalah kepengetahuan pihak Syeikhul Al-Azhar di Mesir.

Ikuti tulisan Abdul Haseef dibawah:

Penulis sempat mengajukan persoalan ini kepada Wakil al-Azhar @ Naib Syeikh al-Azhar Syeikh Abdul Fattah 'Allam.



Beliau menjelaskan bahawa perkara ini sebenarnya telah dibawa ke pengetahuan Syeikh al-Azhar oleh Duta Malaysia ke Mesir. Beliau berpendapat bahawa tindakan kerajaan Malaysia menegah penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam adalah tepat.


Ini kerana kalimah Allah tidak boleh disamaertikan dengan kalimah Rabb yang membawa makna Yang Mewujudkan. Sebagaimana maklum penganut bukan Islam menamakan sebarang tuhan yang mereka sembah seperti batu, haiwan, matahari dan lain-lain sebagai Allah.


Hal ini sudah tentu amat tidak wajar sama sekali dan menyalahi maksud kalimah Allah itu sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur'an dan al-Hadith. Untuk mendengar perbincangan penulis dengan beliau dalam Bahasa Arab, sila berlayar ker
http://www.anwaraidc.com/2010/01/kalimah-allah-tindakan-kerajaan-malaysia-tepat--syeikul-al-azhar.html untuk berita selanjutnya.


Sumber :Mufakkir Islami

tomyampoktek

1 comment:

Anonymous said...

J'aide des amis obtiennent leur boutique sur la carte et remarqué. Ils ont un site web. Une des façons dans mes recherches pour optimiser un site web est d'utiliser un blog. Je ne suis pas bloguer avertis et ils ne sont donc besoin d'un petit coup de pouce à de bons sites pour y placer blogue afin qu'ils se faire remarquer ..