Monday, January 18, 2010

Where in the world?


I was not in the well recently. Ha ha ha just kidding. I was not feelin well the last few days. So off I went to the nearest government clinic. For me, thats the one facing PPR Air Panas, on Jalan Usahawan off Jalan Genting Klang. The place is usually full. The staff there are good. No complains from me about them. I just wanna ask opposition bloggers, where else can I get the medicine in the picture above for less than USD 35cents? They are for my cold, my gastricitis and a sore throat. I'm tired of listening and reading about pitfalls mismanagement of the country. If the country is really mismanage, can we get medicals at such low cost? So what if petrol prices go up? It does effect me only if I take a cab. So, start being thankful instead of celebrating thanksgiving, which is an American ritual.

And also I would like to share this video clip with you. http://www.youtube.com/watch?v=hUFBVGa6iMA&feature=player_embedded

Saturday, January 16, 2010

Not for the simple minded

Friends, visitors.

I found a new blog to which I have added a link. I hope it will open up your minds as to the whole scenario of the world we live in.

Thursday, January 14, 2010

nak kena baca nii..

Best giler kajian brader ni. Kalau kawan2 yang singgah boleh laa pi jengok ker blog ini di sini. Cerita dari zaman tok kadok. di sini http://satdthinks.blogspot.com/2010/01/problem-of-meaning-abdullah-paderi-and.html dan satu lagi link kerr artikel bertajuk, "Khutbah Jumaat untuk anda yang kononnya liberal". di sini http://jebatmustdie.wordpress.com/2010/01/11/khutbah-jumaat-untuk-anda-yang-kononnya-liberal/ pastikan anda ikuti semua link2 yg di sediakan untuk mebukti atau menguatkan hujjah penulis.

Tuesday, January 12, 2010

Kalimah Allah : Tindakan kerajaan Malaysia tepat- Syeikul Al Azhar

Berikut adalah petikan laporan dari anwaraidc.com, Kalau rajin, baca lah.

Oleh Tomyampoktek, AIDCclub


Isu Kalimah Allah seakan sudah terseret kepada pelbagai pihak, dari kelompok gereja di Indonesia hinggalah kepengetahuan pihak Syeikhul Al-Azhar di Mesir.

Ikuti tulisan Abdul Haseef dibawah:

Penulis sempat mengajukan persoalan ini kepada Wakil al-Azhar @ Naib Syeikh al-Azhar Syeikh Abdul Fattah 'Allam.



Beliau menjelaskan bahawa perkara ini sebenarnya telah dibawa ke pengetahuan Syeikh al-Azhar oleh Duta Malaysia ke Mesir. Beliau berpendapat bahawa tindakan kerajaan Malaysia menegah penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam adalah tepat.


Ini kerana kalimah Allah tidak boleh disamaertikan dengan kalimah Rabb yang membawa makna Yang Mewujudkan. Sebagaimana maklum penganut bukan Islam menamakan sebarang tuhan yang mereka sembah seperti batu, haiwan, matahari dan lain-lain sebagai Allah.


Hal ini sudah tentu amat tidak wajar sama sekali dan menyalahi maksud kalimah Allah itu sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur'an dan al-Hadith. Untuk mendengar perbincangan penulis dengan beliau dalam Bahasa Arab, sila berlayar ker
http://www.anwaraidc.com/2010/01/kalimah-allah-tindakan-kerajaan-malaysia-tepat--syeikul-al-azhar.html untuk berita selanjutnya.


Sumber :Mufakkir Islami

tomyampoktek

Monday, January 11, 2010

Kenyataan Rasmi MANHAL PMRAM tentang isu penggunaan kalimah ‘Allah’ oleh non-Muslim



Merujuk kepada isu penggunaan kalimah Allah bagi non muslim di Malaysia, Markaz Pengumpulan Kajian & Hasilan Penyelidikan PMRAM (MANHAL) mengutarakan pandangan para ulama' berkenaan isu tersebut dan syor dari MANHAL.

1.Secara umum, para ulama telah terbahagi kepada dua pandangan.

• Pandangan pertama: Membenarkan non muslim menggunakan kalimah Allah. Pandangan ini bersandarkan dengan firman Allah di dalam surah Luqman ayat 25 yang bermaksud :

“Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu, siapakah yang menciptakan langit dan bumi? Sudah tentu mereka akan menjawab Allah. Ucapkanlah (wahai Muhammad) Alhamdulillah (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka itu. Bahkan kebanyaakn dari mereka tidak mengetahui (hakikat tauhid dan pengertian syirik)”

Firman Allah dalam surah al-Mu’minun ayat 86-87 yang bermaksud:

“Tanyakanlah lagi siapakah yang memiliki dan mentadbir langit yang tujuh dan tuhan yang mempunyai arasyh yang besar? (86) Mereka akan menjawab (semuanya) kepunyaan Allah. Katakanlah (wahai Muhammad) mengapa kamu tidak mahu bertaqwa?” (87)

“Para ulama empat mazhab menyatakan dalam masalah sumpah bahawa non muslim hendaklah bersumpah dengan nama Allah.” (Dr. Wahbah Zuhaili, al-Feqh al-Islami Wa Adillatuhu 8/136)


• Pandangan kedua: Tidak membenarkan non muslim menggunakan kalimah Allah berdasarkan hujah-hujah berikut;

Nama Allah mungkin digunakan sebagai nama khas untuk makhluk sedangkan ijmak ulamak tidak mengharuskannya sebagaimana yang dinukilkan oleh Imam al-Qarafi. (rujuk Al-Furuq 3/111, Mawahib al-Jalil 3/279)

Apabila mengizinkan non muslim menggunakan kalimah Allah, ini bakal mendedahkan nama Allah kepada penghinaan apabila disifatkan dengan pelbagai sifat yang menyalahi akidah muslim. Masalah ini didapati dari apa yang dibahaskan oleh Ulama' mazhab Syafei bahawa haram kepada seorang muslim menulis nama Allah dalam fatwa kepada ahli zimmah (non muslim) kerana ia boleh menghina nama Allah SWT.

“Dapat diambil iktibar darinya (mendedahkan mashaf kepada kehinaan sekiranya dimiliki orang kafir) adalah lebih utama mengharamkan muslim menulis Lafaz Jalalah (kalimah Allah) pada soalan dan jawapan apabila diminta fatwa oleh kafir zimmi.” (Hasyiah al-Bujairimi ‘Ala al-Khatib 3/314, Hasyiah al-Syarwani ‘Ala Tuhfah Al-Muhtaj 4/230)

2. Secara asasnya, pihak MANHAL bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah digunakan oleh non muslim.

3. Namun melihat kepada realiti dan sensitiviti umat islam di Malaysia, MANHAL mencadangkan agar kerajaan tidak membenarkan penggunaan kalimah Allah kepada non muslim secara bertulis atas dasar menutup implikasi buruk yang mendatang. Mengutamakan mudarat umum lebih utama daripada melihat maslahat pihak tertentu sebagaimana ditegaskan oleh Imam Syatibi dan juga Imam Ghazali.

"Sekiranya dapat dibaiki kemudaratan dan dapat dihilangkan sekaligus maka lebih utama diambil kira kemudaratan umum tersebut (daripada maslahat khusus), Jadi dihalang orang atau pihak tertentu dari mendapat maslahatnya. Ini kerana maslahat yang umum perlu diutamakan daripada maslahat khusus" (Al-Muwafaqat 2/348)
"Dan sangkaan yang menghampiri martabat yakin apabila bersifat umum dan amat besar bahaya padanya (sekiranya tidak diraikan) maka dipandang kecil individu-individu tertentu seandainya dibandingkan dengannya" (Al-Mustasfa 1/424)

4.Sekiranya kerajaan bercadang untuk membenarkan non muslim menggunakan kalimah Allah, maka syarat-syarat yang ketat mestilah dikenakan demi memastikan perkara-perkara di atas tidak berlaku. Hukuman yang berat juga mesti dikenakan kepada pihak yang menyalahgunakan kebenaran tersebut. Ini demi memastikan kesucian nama Allah terpelihara dari sifatnya yang Maha Esa

Friday, January 8, 2010

A Lebanese Christian point of view, copied from rockybru, sorry bro. pinjam sat.

Anonymous said...
dear friends

From an arab's mouth, who has been in both worlds, christianity and islam:

Born in lebanese christian family, then moved to US, following his mother who married an American,

Dr Gibriel commented:

1-Christianity is a big religion. In all religions, there will be a "deity". Focus of worship. Any religion's deity, will have Specific Name (Nama Khas), and this name will be maintained, regardless of local languages and changes of locations of worship. In hindu, there will be Siva, Visnu, etc.Where ever the hindu is, same name will be used in their worship.

Are we saying now, that there is no Specific Deity and Deity name in christianity? So desperate is the situations, that Christians need to change and follow based on localities, and locations?

Even in English Dictionaries, even in Britanicca, "Allah" is the name of the "deity" for Muslims."Allah" is NOT a malay word.


2. Why is it that Malaysian Catholics, and Pakiam, suddenly deperately running out of word to call their God, and has to borrow the specific name of "deity" of muslims? If they want to be localized and patriotik, the malay word for God is Tuhan. Why insist on Allah?

If it is so important for Malaysian Christians to pray in bahasa melayu, then it is Tuhan.

Allah is not bahasa melayu, but, is the name of God in Islam, which is the religion embraced by most malays.

3. Dr Gibriel highlighted that the three different versions of prayers before eating or before sleeping, either catholic, protestant, or orthodox, are almost the same. All used the term "Our Father In The Heaven", not even the word God.


Cut the chase. Cut the craps. Dont beat around the bush. We all know pakiam's ability to twist and spin, but, lets call a spade a spade.

Pakiam has clear ulterior motives. Against, this country, Malaysia.

His intentions to please his bosses and masters in europe and US, in meeting the KPI to convert as many malays as possible, penetrating the "enemy" line as he termed it, is well and above his duty to maintain peace and harmony, and allegiance to this country. he is definitely not interested to observe the National Constitution, or the Position of our YDP King. god forbid, what he really thinks of these two.

Who is the "Agent Provocateur" then?

And the lady judge? Innocent? Intellectual? Academic?

dont think so...

-call a spade a spade-

Thursday, January 7, 2010

What say you NOW??!!!

What I believe is, the non muslims arab never use ALLAH as claimed by our enemies. The word non muslims arabs use to refer to god is Rabb.. not ALLAH as claimed. Period.
Sure some will say, we are not so easily swayed, but can the same be said of children and youths?





Wednesday, January 6, 2010